Závažné problémy současné výživy (v Česku)

Závažné problémy současné „moderní“ výživy české populace :

  1. Hrubé narušení rovnováhy tuků ve stravě (OMEGA 3 proti OMEGA 6)
  2. Nedostatečný a nepravidelný příjem ve vodě rozpustných vitaminů
  3. Vitamin E – pouze zhruba čtvrtinový příjem
  4. Nedostatek hořčíku (a vápníku)

 

1. HRUBÉ NARUŠENÍ ROVNOVÁHY TUKŮ VE STRAVĚ

Ačkoliv všeobecně jsou považovány za velké zlo nasycené živočišné tuky (máslo, sádlo, …), podstatně větším problémem se ukazuje být nerovnováha mezi tuky rostlinnými. Moderní, průmyslovým způsobem zpracovaná strava se spoléhá především na rostlinné tuky typu omega-6 jako např. oleje slunečnicový, sojový nebo margariny. Tyto tuky jsou pro život nezbytné, ale jsou přijímány v takových množstvích, že byl narušen poměr ke druhé skupině nezbytných tuků typu omega-3. U většiny populace byl tento ideální poměr (3až1 : 1) narušen více než dvacetinásobně !!! Následky, i když zdaleka není vše zcela objasněno, jsou velmi závažné : riziko zvýšeného výskytu zánětů, alergií, srdečních chorob, rakoviny a jiných onemocnění. Podstatně podrobnější popis této složité problematiky najdete v menu, v části Složky výživy.

DOPORUČENÍ : Drastické snížení velkého množství přijímaných omega-6 tuků, tj. margarinů, většiny rostlinných olejů a pokrmových tuků používaných při pečení a smažení – nahraďte je velmi zdravým panenským olivovým olejem. Podstatně zvyšte příjem omega-3 tuků, nejlépe konzumací mořských ryb několikrát týdně. Dalším vynikajícím zdrojem je lněné semínko, popř. lněný olej. Kvalitní doplňky s polykacími kapslemi s olejem ze studenovodních mořských ryb jsou zcela rovnocennou možností a pro většinu „normálně“ se stravujících budou nezbytné – k objednání po registraci na mé osobní stránce u největšího světového výrobce vitamínů a doplňků stravy. Jinak velký pozor na obsah těžkých kovů u levnějších produktů. Prvními změnami, kterých si pravděpodobně nejdříve všimnete, bude mladistvější vzhled, zdravější pokožka a zmírnění nebo vymizení bolestí v kloubech.

 

2. NEDOSTATEČNÝ A NEPRAVIDELNÝ PŘÍJEM VE VODĚ ROZPUSTNÝCH VITAMINŮ

vitaminy skupiny B – často je uváděn velmi nedostatečný příjem vitaminu BC (kyselina listová), ale problematický je i příjem ostatních vitaminů této skupiny (mimo B12, kde nedostatkem jsou ohroženi pouze striktní vegetariáni). Hlavním důvodem je velmi malá spotřeba celozrnných výrobků, částečně  také výrobků mléčných a zejména vajec (zde hlavně pod vlivem dlouhodobého hloupého strašení vysokým obsahem cholesterolu).

vitamin C – asi nejznámější a nejvšestrannější vitamin potřebný k životu. Vitaminové přípravky s tímto vitaminem jsou nejužívanější, přesto velké procento populace trpí jeho nedostatkem. Důvodem je zde jednak nedostatečná konzumace ovoce a zeleniny a velmi nízká kvalita drtivé většiny vitaminových preparátů. Nejčastější argument, že vitamin C (chemicky kyselina L-askorbová) vyrobený synteticky je přeci stejný jako přírodní je úplně nesmyslný, protože v ovoci a zelenině (a v těch nejlepších vitaminových preparátech) je doprovázen desítkami dalších látek. U většiny zatím vůbec není známo jak působí.

Společným problémem vitaminů rozpustných ve vodě je krátká doba jejich účinku (např. u vitaminu B6 se uvádí 8 hodin), nemohou být hromaděny v těle do zásoby jako většina vitaminů rozpustných v tucích (opět s výjimkou B12).

DOPORUČENÍ : Dostatečný přísun vitaminů skupiny B i C lze zajistit stravou bohatou na celozrnné výrobky (což Vám pomůže i při dalším výživovém problému, kterým je nedostatečný příjem vlákniny) dále zejména vajec (pozor na kvalitu a čerstvost !), vhodných mléčných výrobků a při dodržení důležité zásady 5 porcí ovoce/zeleniny denně. Pokud však toto z jakýchkoli důvodů nemůžete nebo nechcete dodržovat – jako ostatně velká většina lidí – je nutno sáhnout ke kvalitním doplňkům. Zaregistrujte se na mé osobní stránce u největšího světového výrobce vitamínů a doplňků stravy a z jednoduchého dotazníku zjistíme (vyhodnocení zdarma), jaké doplňky potřebujete. Následně si je na této stránce můžete také přímo objednat.

 

3. VITAMIN E – BĚŽNĚ POUZE ASI ČTVRTINOVÝ PŘÍJEM

Vitamin E je rozpustný v tucích a je jedním z klíčových antioxidantů. Na vitamin rozpustný v tucích je v těle ukládán po krátkou dobu a až tři čtvrtiny příjmu jsou vyloučeny stolicí. Jeho obvyklý velmi nedostatečný příjem představuje riziko nemocí srdce a cév, celkové oslabení imunitního systému a snížené ochrany proti škodlivinám z životního prostředí. U žen se může jeho nedostatek projevit zvýšenými bolestmi před a v průběhu menstruace.

DOPORUČENÍ : Významně zvýšit příjem z potravy lze konzumací celozrnných výrobků, papriky, brokolice, vajec, kvalitních-za studena lisovaných olejů, sóji a lněného semínka. Pro dosažení dostatečného denního příjmu (zejména pro ochranu proti srdečně cévním chorobám) jsou velmi vhodné doplňky vitaminu E s lecitinen – k objednání po registraci na mé osobní stránce u největšího světového výrobce vitamínů a doplňků stravy. Lecitin zlepšuje duševní výkonnost (paměť, soustředění), pomáhá zvládat následky stresu a udržovat normální obsah krevních tuků.

 

4. NEDOSTATEK  HOŘČÍKU (A VÁPNÍKU)

Závažným výživovým problémem v oblasti minerálů je nedostatek  hořčíku (Mg) a vápníku (Ca) proti nadbytku fosforu (P) a sodíku (Na). Důvodem je nejčastěji nedostatek ořechů, celozrnných obilovin, luštěnin a kakaa (v kvalitních čokoládách) ve stravě. Nadbytek fosforu z uzenin, kolových nápojů a tavených sýrů situaci ještě zhoršuje – narušením poměru vápník : fosfor dochází k nadměrnému úniku vápníku z těla. Vápník je nezbytně nutný pro stavbu kostí (osteoporóza), zubů, přenos nervových impulsů, srážlivost krve, atd.  Nedostatek hořčíku je ještě závažnější (a mnohem častější) komplikací – únava, celkový neklid a výkyvy nálad včetně bolestí hlavy a nespavosti. Nadbytek sodíku hlavně ve formě kuchyňské soli (příjem bývá 3-5 krát vyšší než doporučený) je přímou příčinou vysokého tlaku vč. dalších komplikací.

DOPORUČENÍ : Paušálně doporučované zvýšení spotřeby mléčných výrobků nic neřeší, protože obecně obsahují málo hořčíku. Jedinou možností v rámci stravování je dostatečná konzumace ořechů (mandlí), celozrnných obilovin, luštěnin, kakaa (v kvalitních čokoládách). Je nezbytné podstatně omezit solení, uzeniny, kolové nápoje a tavené sýry (tavící soli  obsahují velké množství fosforu). Velmi vhodné je užívání doplňku samotného hořčíku nebo kombinace vápník+hořčík+vitamin D pokud stravování není úplně ideální – obojí k objednání po registraci na mé osobní stránce u největšího světového výrobce vitamínů a doplňků stravy.

 

 

 

 

Normální je být zdravý a cítit se plný síly v každém věku. Pokud k tomu máte současné době daleko, nevzdávejte se.

Tyto stránky Vám nabídnou řešení v každém případě.