Sacharidy

Sacharidy mají tvořit polovinu denního energetického příjmu. Jiné názvy jako uhlovodany, karbohydráty, glycidy apod. jsou nesprávné. Sacharidy se dělí na :

monosacharidy : (někdy nazývané jednoduché cukry) glukosa, fruktosa a galaktosa – jako jediné mohou být organismem vstřebány, ostatní se musí na tyto v trávicím procesu rozštěpit. Mají sladkou chuť a v čistém stavu jsou přijímány vyjímečně.

oligosacharidy : jsou složeny ze dvou až deseti vzájemně vázaných monosacharidů. Nejznámější z nich jsou disacharidy sacharosa (cukr řepný či třtinový) složená z glukosy a fruktosy a laktosa (mléčný cukr) tvořená glukosou a galaktosou. Jsou to nejpoužívanější sladidla a jejich příjem je ve všech vyspělých zemích několikanásobně vyšší, než by bylo vhodné. Organismus se může bez nich snadno obejít – vytvoří si potřebnou glukózu z polysacharidů, kterých stejně přijímáme nadbytek.

polysacharidy : jsou tvořeny více než deseti vzájemně vázanými monosacharidy a mají ve výživě nezastupitelné místo. Jejich nejkoncentrovanějšími zdroji (až 80% sacharidů) jsou pečivo, obiloviny, rýže a brambory. Střední obsah sacharidů mají luštěniny, mléčné výrobky, ovoce a ořechy. Téměř nulový obsah je v mase, vejcích, sýrech a většině zeleniny. V procesu trávení jsou polysacharidy štěpeny až na základní monosacharidy a vstřebávají se. Po jejich vstřebání je do krve vyloučeno příslušné množství hormonu inzulínu, tak aby byla zachována stálá hladina cukru v krvi (glykemie). Rychlost tohoto procesu je pro různé polysacharidy různá, což se vyjadřuje tzv. glykemickým indexem příslušné potraviny.

Glykemický index – číslo v %, které udává míru zvýšení hladiny cukru v krvi po konzumaci sacharidové potraviny. Maximum tj.100% je pro příjem monosacharidu glukózy. Zvýšení glykemie (hladiny cukru v krvi) vyprovokuje slinivku břišní k vyplavení přímo úměrného množství inzulínu do krve. Potraviny s vysokým glykemickým indexem (bagety, housky, pšeničný chléb, snídaňové cereálie, buchty, koblihy, bábovky, koláče, vánočky, čokoládové tyčinky, tatranky, oplatky, bonbony, zákusky, med, vodové zmrzliny, pivo, slazené nápoje vč.sladkých vín, většina druhů vařené bílé rýže, bramborové hranolky, těstoviny uvařené úplně do měkka, …) způsobí vyplavení velkého množství inzulínu. Následně po rychlém snížení glykemie se také brzy dostaví znovu pocit hladu včetně častých pocitů nervozity a podráždění. To vede k další konzumaci např. sladkého a kolotoč se opakuje. Dlouhodobé prudké střídání hladiny cukru v krvi má velmi neblahé zdravotní důsledky. Konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem vede přímo k obezitě (inzulín se bezprostředně podílí na tvorbě tukových zásob), kardiovaskulárním chorobám (klesá množství HDL „hodného cholesterolu“ v krvi a naopak stoupá krevní hladina tuků) a zvyšuje se pravděpodobnost vzniku některých druhů rakoviny. Nevyhnutelným důsledkem je též vznik tzv. glukózové intolerance, tj. stavu kdy slinivka produkuje dostatek inzulínu, ale tělesné buňky na něj ztrácí citlivost. Výsledkem je chronicky zvýšená glykemie – tento stav je obecně nevhodně označován jako cukrovka II. typu a představuje více než 90% onemocnění cukrovkou v populaci. Bohužel je dosud i jako cukrovka I.typu (nedostatečná produkce inzulínu) primárně léčen.

DOPORUČENÍ : Podstatně omezte příjem řepného cukru ve všech formách (bílý cukr, veškeré sladkosti a zejména slazené nápoje). Zásadní změnu k lepšímu si zajistíte náhradou konzumace výrobků z bílé mouky výrobky celozrnnými. Jejich zdravotní přínos je dalekosáhlý – nižší glykemický index, vysoký obsah životně důležitých vitaminů a minerálů, vysoký obsah vlákniny. Pozor na označení – musí být doslova uveden termín „celozrnný“, označení např. „vícezrnné pečivo“ nebo tmavá barva pečiva znamená většinou jen pokus o klamání spotřebitele. Nejzdravějším způsobem snížení glykemického indexu jídel je doplnění každého jídla ovocem/zeleninou. Velmi zajímavou možností pro ty z Vás, kteří chcete zhubnout je 100% přírodní vlákninový výtažek z bílých fazolí – snižuje vstřebávání až 2/3 sacharidů z běžného jídla.  K objednání po registraci na mé osobní stránce u největšího světového výrobce vitamínů a doplňků stravy. 

Normální je být zdravý a cítit se plný síly v každém věku. Pokud k tomu máte současné době daleko, nevzdávejte se.

Tyto stránky Vám nabídnou řešení v každém případě.